2007-02-11

BOFH, del 26

I torsdags såg köket ruggigt ut när jag kom till jobbet, så jag gjorde en insats och städade, diskade, svintade vasken och gick ut med sopsäcken. Jag ställde den till vänster i grovsoprummet, på en hög annat skräp, men när jag kom tillbaka in igen så blev jag en smula tveksam.

Det var bara Bobby Jr på jobbet, förutom jag, så jag blev tvungen att fråga honom fast han såg upptagen ut:

– Hur var det nu man skulle göra med sopsäckarna? Skulle man slänga dem i någon soptunna eller bara ställa in dem?

– Läs bakom dig, sa Bobby Jr med ett litet snett leende och jag vände mig om och fick syn på två anslag på dörren, varav det ena förstås var Svens jättestora skylt.

Jag fick ur mig ett "eh, ursäkta", retirerade ut i soprummet och knölade ner sopsäcken i en av de gröna behållarna. Sedan tog jag itu med dagens mailskörd till tidskrift.nu, men det stod inte länge på förrän Sven i egen hög person kom intöffandes.

Sven: Det är inte någon av er som har en mobil till övers?

Jag: Nej, jag har aldrig haft någon.

Sven: Min fina pimpade mobil har dött.

Jag: Den med glitter på?

Sven: Mm. Stone dead.

Jag: Stone dead forever ...

Sven: Jag vet inte.

Jag: I dag när jag gick ut med sopsäcken så ställde jag den i soprummet och sedan gick jag in och frågade Bobby: "Hur var det nu man skulle göra med sopsäckarna?"

Sven (till Bobby Jr): Är det sant?!? Gjorde hon det???

Bobby Jr: Ja. Och när jag sa åt henne att vända sig om tittade hon på den lilla skylten som sitter ovanför din!

Sven: (till mig) Men for fuck's sake, du har ju till och med bloggat om saken!!! Jag har sagt att jag aldrig ska undervärdera din dumhet, men det här tar faktiskt priset.

Jag: Jag tycker att det är ett bra exempel på hur svårt det är att informera folk om något.

Sven: Skyll inte ifrån dig.

Bobby Jr: Så är det ju inom journalistiken: Om folk inte förstår så är det inte läsarens fel utan skribentens.

Sven hämtar två tuschpennor och kompletterar skylten med: "OBS! GÄLLER ÄVEN HELENA" i svart högst upp. Sedan stryker han mycket noga under ordet "GRÖNA" med grönt.

Jag: Det är ju det där med wokmeemannen som är intressant, det är ju det man fastnar för och resten av informationen kommer liksom bort i sammanhanget. Den blir abstrakt i jämförelse.

Sven: (ironiskt) Jaha, som en grön behållare!

Bobby Jr: (obekymrat) Sedan är det ju du som får en utskällning, det berör inte oss.

Sven: (till mig) Ska vi gå och göra mensatestet någon dag?

Jag: Javisst.

Sven: Jag kan göra det för att se om jag kommer in, och du kan göra det för att jag ska få något att skratta åt.

1 kommentar :

The Loser sa...

Folk som är med i Mensa gör riktigt imponerande hemsidor. Eller nåt.