2008-06-18

Köpa kaffe

Tjoflöjt, govänner, jag har funderat ett tag på vad jag ska ägna mig åt här i bloggen nu när BOFH är slut och kommit fram till att jag ska vara arg på olika saker. Inte på poesi och litteratur och sådant, för det orkar jag inte, utan sådana där retliga vardagssaker som jag ofta råkar ut för. Eller som jag ofta blir arg på. Kanske är det helt enkelt så att jag ofta blir arg.

Och i dag ska det handla om kaffe, tänkte jag. Eller snarare om Konsum. Jag var nämligen där i dag och ibland kan jag bli helt galen när jag går och handlar bara för att man måste lägga ner så mycket tid och energi på att grubbla och överlägga med sig själv och försöka bestämma sig för om man ska köpa Gevalia eller Löfbergs Lila eller Zoegas eller Jävulens och huruvida produkteländet ska vara ekologiskt eller kravmärkt eller rättviseodlat eller bara så billigt som möjligt eftersom man aldrig har några pengar för att man är en Sådan Där Jäsig Kulturarbetare Som Lever På Skattemedel Som Någon Fin God Snäll Entreprenör Har Skrapat Ihop.

Men så här var det i alla fall, att bäst som jag stod där vid kaffehyllan och tänkte grabba tag i ett paket Coop Extra Rävgift för 18:50 fick jag se en liten skylt som lovade tre paket Löfbergs lila för 69 kronor. Man fick välja vilken sort och rostning man ville, stod det. Alltså kunde jag vara både människovänlig och gniden på samma gång, trodde jag, och tog tre paket av den rättvisemärkta varianten. När jag hade betalat tyckte jag att det blev misstänkt dyrt och kollade upp det med kassörskan och nähä, då var inte just den rättvisemärkta varianten inräknad i specialerbjudandet. Och det borde jag ha fattat för att det stod en skylt märkt med 29 kronor bredvid just den sorten!

Men det gjorde jag ju inte. Och nu sitter jag här hemma och är arg för att man måste vara någon sorts schackgeni för att handla kaffe på Konsum. Eller för att Löfbergs Lila eller Konsums reklamavdelning eller vilka det nu är helt enkelt skiter i om man blir lurad och måste ägna ännu mer dyrbar tid och energi åt att studsa fram och tillbaka i butiken och skriva på byteskvitton och känna sig fånig för att man står i en lång kö och jamar om 14 spänn.

13 kommentarer :

Anonym sa...

Kaffe är dumt!

Helena Looft sa...

Ja, eller hur?

Anonym sa...

I lagens namn,hur kan det skilja 14 kronor mellan 69 och 87? Tre paket kaffe för 29 kronor borde väl rimiligen bli det sistnämnda?

The Loser sa...

Får man kalla dig Bastard Consumer From Hell?

Helena Looft sa...

Javisst! Vilken bra idé!!

Helena Looft sa...

... och matematikpolisen, roligt att vi har så uppmärksamma besökare här på Argusbloggen. Siffran 14 kommer sig av att jag tänkte att jag ju lika gärna kunde ha köpt det billigaste kaffet för 18:50 i stället för tre stycken Löfbergs Lila Orättvist och 69 minus tre gånger 18:50 blir ungefär 14, fast det är en ganska dålig förklaring för då skulle jag ju inte ha tagit tre paket och dessutom hade jag faktiskt betalat 87 kronor från början så ... äsch, jag tyckte nog mest att 14 lät bra.

Gabrielle Björnstrand sa...

Jag säger bara Maxwell House, det mesta i övrigt undergår mina smaklökars förstånd. Tala gärna om för mig hur de ska bli rättvise märkta, de är än så länge bara K-märkta.

Helena Looft sa...

Jag köpte ofta Maxwell House förr i världen när jag jobbade i city och handlade kaffe på T-jarlen vid Östermalmstorg. De hade ofta extrapris på just den sorten, av någon anledning. För övrigt anser jag att det BARA borde finnas ekologiskt och rättviseodlat kaffe. Och sedan kan man ju fundera på varför vi i Sverige inte lika gärna kan nöja oss med bark ...

Gabrielle Björnstrand sa...

För att man inte blir pigg av bark. Bara sur. Som ved.

Men du kan ju ordna ett alternativt bryggeri för cikoria-kaffe, kanske?

Helena Looft sa...

Ja, det var något sådant jag tänkte mig. Men man blir väl inte pigg av cikoria heller?

Gabrielle Björnstrand sa...

Det går väl att blanda i lite cocablad, ekologiskt odlade med humana arbetstider.

Helena Looft sa...

Eller varför inte något närproducerat syntetiskt jox?

Gabrielle Björnstrand sa...

Ja, och nu har jag helt snusmalet kommit fram till att det finns ett ok kaffe till: Classic Eko, kravmärkt. Det drack vi igår på Tidskriftsverkstaden Helena och jag och Jonas, och tyckte det var gott. Det återstår bara för Janne Josefsson och Uppdrag Granskning att upplysa oss om det var nåt fel på produktionssidan, och vi kommer då att strejka kaffet.
(OBS: Ingen taskig ironi mot Uppdrag Granskning. De är så bra så.)