2008-10-13

Besked från BTJ och inget vackert sådant

Äntligen besked från Bibliotekstjänst (BTJ). Jag hade anat ugglor i mossen länge, med tanke på tystnaden kring min diktsamling "Muntliga dikter", som de fick sig tillsänt för recension i BTJ-häftet i slutet av juli.
Redaktören Eva Lindström på BTJ:s skönlitterära avdelning bekräftar att min diktsamling inte kommer att tas upp i BTJ-häftet. Motiveringen är att de inte "tar upp allt, och lyrik säljer ju inte alls".
Jag har skrivit här nedan om vilka böcker jag givit ut eller medverkat i tidigare, och som jag skrev har samtliga fått recensioner i BTJ-häftet (även om de kanske inte sålde i några större mängder).
Är jag en sämre poet 2008 än när jag debuterade tjugo år tidigare? Nej, troligen inte. Skillnaden är att det jag skriver nu avfärdas utan att ens bli läst, av de som har som uppdrag - eller åtminstone borde ha som uppdrag - att spegla utgivningen. Eva Lindström bekräftar att ingen på BTJ har läst min bok, utan att de har "tittat på den". Vilket de gjorde redan i somras, utan att ge besked till mig eller min förläggare. Eftersom Visitbok sålde så pass dåligt (vilket den tydligen gjorde) erbjuds inte biblioteken min nya bok, oavsett dess kvalitet.
"Vi har blivit allt mer restriktiva", förklarar Eva Lindström, när jag frågar om det är en policyförändring.
Hur många fler drabbas av det här? Jag trodde som sagt tidigare i min enfald att åtminstone BTJ recenserar all svensk skönlitterär utgivning, men vi har här ett väldigt tydligt exempel på att så inte är fallet. Är det en nyhet? Svar: ja. Men är det någon som bryr sig? Förmodligen inte. Och jag talar ju bara i egen sak. Författare som talar i egen sak avfärdas oftast utan argument.

P.S. Förlaget Titel har redan en planerad utgivning med en eller två flera böcker. Hur stor idé är det att skicka dem till BTJ?

1 kommentar :

Thomas C Ericsson sa...

Bra inlägg Andreas. Du trycker på en öm punkt hos Biblioteken. Visst har BTJ i det närmaste en monopolställning när det gäller inköpsväglednngen, men allt fler bibliotek frigör sig från listorna. Andra kanaler används, fackpress, inköpsförslag från låntagare...

Ett par klarlägganden; BTJ har aldrig recenserat ALL skönlitteratur. Då skulle deras listor bli ohanterligt tjocka. Oftast är det förstås småförlagen/egenförläggarna som får stå tillbaka. Ibland kan det löna sig att överklaga ett beslut av BTJ (dålig recension, eller att de inte alls recenserar den). Många författare/förläggare vänder sig direkt till biblioteken med e-postutskick eller telefonkontakt, troligtvis med ganska klent resultat. Majoriteten av de mindre och medelstora biblioteken köper nästan inte in någon lyrik alls numera. En följd av Kulturrådets distributionsstöd där vi får alla diktsamlingar som får utgivningsstöd av Kulturrådet.

Din diktsamling finns med i Media Direkt och därmed lätt att beställa av biblioteken.
Ett tips är att skicka ut en armé av vänner till biblioteken som frågar efter din diktsamling. Ett knep som många brukar använda. Kinda Bibliotek har just beställt "Muntliga dikter" efter låntagarförfrågan, från Boxholm!