2015-03-27

Pressmeddelande Aurora och Romantiska förbundet

Jag lämnar Romantiska förbundet och arbetet med tidskriften Aurora i samband med årsmötet i vår. Det har varit (drygt) tio arbetsamma och roliga år. Jag har varit ansvarig utgivare för Aurora sedan 2008, om jag inte missminner mig.

Det är lite speciellt att vara redaktör för en tidskrift som grundades 1978 och inledningsvis fick en del stöd, men som blev av med sitt kulturtidskriftsstöd 2000 för att aldrig lyckas få tillbaka det. Upprepade gånger har jag stött på Kulturrådet och formulerat ansökningar med argument som att vi "är ett komplement till OEI och Glänta", senare "vi är den enda kvarvarande romantiska tidskriften" osv. Allt har varit att tala för döva öron.

Vi har successivt förbättrat tidskriften och publicerat unikt material trots nollbudget (pengar är inte allt, men pengar är i viss mån nödvändigt). Aurora var en bra tidskrift redan under Bengt O Björklund som var redaktör innan mig!
Nu känns det svårt att hitta fler vägar att utveckla Aurora och nu får andra ta vid.

Vill Sverige ens ha tidskrifter ägnade de sköna konsterna? Som inte lägger sin huvudtonvikt vid de akademiska teorierna?

Jag fortsätter och går vidare med andra projekt.

Här finns presentation av Auroras senaste nummer.

Inga kommentarer :