2016-11-23

En dikt av Leonard Cohen

För tio år sedan kom Leonard Cohens sista diktsamling, Book of Longing ut. Den innehåller många stillsamt epokgörande rader. Två år senare började Peter Lindforss översätta den till svenska, så som han tidigare hade översatt bland annat Book of Mercy till svenska (Nådens bok, Coeckelberghs förlag 1987). Tyvärr fick vi aldrig klartecken för publicering i bokform, på det lilla bokförlag jag då jobbade med, trots mailkontakt med Leonard Cohens manager och arbetet avstannade. Jag tänker nu när jag återser materialet att det var synd att Peter aldrig fick fullborda sitt arbete, av vilket existerar brottstycken och något tidigare skymtat i Aurora. Här ett smakprov till minnet av Leonard Cohen vars konst jag beundrar och Peter Lindforss som var vår gemensamme vän.

HUSBONDENS RÖST.

Efter att ha lyssnat på Mozart
(som jag ofta gjorde)
brukade jag alltid
bära ett piano
uppför och nedför
Mount Baldy
Och då menar jag inte
ett keyboard
jag menar en enorm
flygel
gjuten i cement
Nu när jag är döende
ångrar jag inte
ett endaste steg

(ur Book of Longing, övers. Peter Lindforss)

Inga kommentarer :